Tænker du ofte over, hvordan du bedre kan globalisere din virksomhed? Så kan vi sagtens hjælpe dig på vej. I denne artikel fortæller vi dig, hvordan du kan få dit budskab ud til din målgruppe i forskellige dele af verdenen.
Få styr på dit segment og din kundekreds
Tro det eller ej, men der findes faktisk virksomheder her i Danmark, som ikke helt har styr på deres kundekreds. Det er dog logisk at dette er ekstremt vigtigt i forhold til at få profit med din virksomhed. Globalisering er et meget vidt begreb og der findes ikke en specifik opskrev til, hvordan man skal gøre dette.
Når du fører dit brand ud i verden, skal du grundigt undersøge de pågældende lande, som du ønsker at udvide til. Der er mange faktorer som spiller en stor rolle i projektet om globalisering. Du skal blandt andet undersøge statistikkerne på disse lande, om folks forbrug, vaner og tendenser som kan have indflydelse på dit produkt. Alt dette kan du blandt andet finde på Euromonitor.com
Dernæst skal du undersøge det specifikke land for love og regler, som kan blande sig med dit produkt. For eksempel, bør du undersøge det pågældende lands takster, hvis du for eksempel eksporterer dine produkter fra Danmark eller du overvejer at outsource til landet eller helt flytte virksomheden dertil. Du skal også undersøge om der er nogle lovgivninger i landet som strider imod dit produkt eller uskrevne love. For eksempel noget som strider imod det pågældende lands kultur.
Et meget logisk eksempel er, hvis du forsøger at sælge svinekød og alkohol i eksempelvis Saudi Arabien. Dette vil nok ikke falde i god jord og nok heller ikke blive en succes, da alkohol og svinekød strider imod saudiarabernes kultur. Alt dette skal du undersøge når du finder segmenter og målgrupper i andre lande som vil være attraktive for dit produkt.
Tag højde for sproglige forskelle når du globaliserer
Når man globaliserer til andre lande, skal du prøve så godt som muligt at imødekomme landets befolkning sprogligt, så godt du kan, så de vil tage imod dit produkt så godt som muligt. Dette kan for eksempel være at oversætte dit budskab og dit koncept til det pågældende lands sprog.
Det kunne jo være fantastisk, hvis man havde ansatte som var i stand til at kunne alle sprog i verden. Det kan vi hurtigt godt blive enige om, er temmelig umuligt. Derfor findes der virksomheder, som kan finde ud af den slags, så du kan få så meget succes som muligt med dit koncept i andre lande.
Nogle af de største virksomheder i verden benytter sig af et dansk selskab til at oversætte deres budskaber og koncepter. Dette selskab har blandt andet den store svenske interiørvirksomhed IKEA, varevogns- og lasbilmærket IVECO og det velkendte elektronikfirma NOKIA samt en masse andre virksomheder, både fra udlandet og Danmark. Denne virksomhed ved navn eTranslate, kan blive dit næste fortrukne professionelle oversættelsesbureau.
Ved brug af denne virksomhed kan du nemt komme et skridt foran dine konkurrenter i kampen om globaliseringen af din virksomhed. Du kan læse meget mere om denne virksomhed her på eTranslate.dk