Aktier Guides

Kommunikation frem for alt – hold kontakten til dine udenlandske kunder

Det kan være svært at have kunder, som ikke er i nærheden, da kommunikationen kan være svær og blive misforstået over mail og besked. Sprog og kultur kan til tider også stille nogle barriere op. Vi har lidt råd til hvordan du kan holde den bedste kontakt til dine udenlandske kunder.

En god kommunikation er vejen frem

Kommunikation er et centralt element til samfundets fundament. Kommunikation anvendes i familier, blandt venner, i skoler og i regerinegn. Udviklingen af teknologien har hjulpet med at fremme de måder, hvorpå vi kommunikerer med hinanden. Teknologien har skabt en høj tilgængelighed, som man lige så godt kan tage brug af og udnytte.

Når du arbejder med kunder fra udlandet, kan det være svært at have en føling med, hvordan de opfatter kommuniaktionen og hvordan det gør i deres ende. Dette gælder også ofte for store firmaer, som har flere afdelinger spredt ud over landet.

Det er vigtigt med en jævnlig kontakt og tilliden bliver på den måde vedligeholdt. Det er vigtigt at vide hvor man har hinanden. Man kan godt til tider glemme sine udenlandske kunder mere end de indlandske, da det ofte er nemmere at have en god kontakt med disse kunder.

Udnydt digitaliseringen og teknologien

Globaliseringen og digitaliseringen gør det dog nemmere og nemmere, og problemet er slet ikke så stort, hvi man sørger for at holde sig opdateret som muligt. Man kan altid tage og snakke i telefon med sine kunder, hvis man ved, at der er bedre muligheder for at forklare sig sådan.

Hvis begge parter kan forstå hinanden sprogmæssigt, bør der ikke være de store problemer med netop dette. Det kan dog stadigvæk være meget rart at kunne sætte et ansigt på, hvem man kommunikere med, måske daligt. Derfor er det blevet super populært, at benytte sig at videokonferencer til møder. I samles foran en skærm, på hver jeres side af kloden. Det fungere på helt samme måde som for eksempel facetime. Man har mulighed for at se hinandens mimik og også gestikulation, som kan være ret afgørenden i kommunikation i visse situationer.

Tag på forretningsrejse – besøg parterne

Besøg og møder ansigt til ansigt skal så vidt muligt prioriteres, selvom det kan være svært med afstanden. Det skal derfor være noget der prioriteres af begge parter. På den måde kan der være variation i, om de kommer til dig eller om du kommer til dem. Samarbejdet skal gavne begge parter, det er en vigtig betingelse. Så længe du husker dine rejsevaccinationer, når du skal uden for europa og snakke med dine parter i for eksempel Amerika eller Kina, så kan det ikke gå galt.

At tage en rejse udviser en stor portion loyalitet for begge parters side. Man viser, at man oprigtigt er interesseret i, at få det til at fungere. Man kan sammenligne det lidt med et langdistanceforhold, som i højere grad kan have problemer med kommunikationen. Tro ikke, at i skal holde igen med skænderierne, men få snakket ud om komplikationernen, så det ikke hober sig op, med den lange tid der kan gå imellem kontakten til hinanden. Det er vigtigt med en så positiv indstilling til det som muligt. Se glasset halvt fyld og ikke halvt tomt. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *