Hvis du føler din virksomhed ikke vækster med de nuværende medarbejdere, betyder det ikke de skal skiftes ud, men en generel ændring i deres adfærd og din virksomheds kommunikation kan forbedre dine medarbejderes præstationer i høj grad. Her får du nogle råd til hvordan du kan skabe en bedre strategi, der kan ændre dine medarbejderes adfærd positivt.
Skab højere engagement
Et højere engagement iblandt medarbejderne gør dem mere produktive og gladere i deres arbejde, hvilket resulterer i bedre performende medarbejdere og dermed vækst i virksomheden.
Med et fælles mål og en stræben efter at arbejde efter det, er med til at skabe dette engagement. Sørg for at få oplyst og opfordret samtlige medarbejdere om visionen. At råbe en vision og værdier ud i en virksomhed virker nemlig sjældent. Engagér medarbejderne ved at lave materialer hvorpå visionen og værdierne bliver skrevet, som medarbejderne frit kan fortolke på.
Lav eventuelt aktiviteter der involverer visionen og lad medarbejderne arbejde med den.
Visionen skaber nemlig et fremtidigt billede af virksomheden, som alle i virksomheden skal arbejde efter at opnå, og have i baghovedet i alle deres opgaver. Uden en kendt vision ved medarbejderne ikke hvor ledelsen ønsker at virksomheden skal bevæge sig hen og hvilket mål der skal realiseres.
Samtidig er det vigtigt at gøre missionen lige så vigtig, da det er en beskrivelse af virksomhedens eksistensgrundlag. Missionen er mere specifik end visionen da den fokuserer mere på de ressourcer og kompetencer, som virksomheden konkurrerer på. Hvad er virksomhedens opgave at løse? Den skal beskrive hvilke typer af opgaver, som virksomheden løser.
Skab bedre team performance
Lav et forløb, hvor dit team bliver forvandlet fra en gruppe solister til et højt performende, tæt team der skaber resultater på topniveau. Arrangér for eksempel en rejse med teamet, der inkluderer en række workshops og teambuilding aktiviteter. Kommunikationsbureauet Wearebro hjælper virksomheder med, blandt andet, at ændre adfærdsmønstre i forskellige sammenhænge. De hjalp en stor international virksomhed med at skabe et højt performende team, ved at tilrettelægge en teamrejse hvor de tog et kig på deltagernes adfærdsmønstre og lavede en række workshops, der omhandlede hvad det kræver at performe på topniveau. Det resulterede i at teamet blev virksomhedens bedst performende team i Europa, da de netop fik skabt en høj tillid til hinanden, dykker ned i konflikterne og de har fået en øget forståelse for hvordan man laver et godt samarbejde.
Skab mere effektive jobopslag
Ved at lave bedre og mere effektive jobopslag, tiltrækker din virksomhed bedre potentielle medarbejdere, og det kræver man gør sig lidt mere umage med at nå ud til dem.
Her hjalp bureauet en virksomhed med at lave effektive jobopslag, ved at starte med en analyse af den pågældende virksomheds tendenser i de daværende jobopslag og i feltet generelt. De hjalp rekrutteringsfirmaet med at lancere et nyt koncept og lærte virksomheden at udarbejde fængende tekster.
Det nyskabte koncept har lavet en strategisk kurs for fremtidige stillingsopslag. Konceptet er blevet beskrevet i en skriftlig guide, der flittigt bliver brugt af den pågældende virksomheds rekrutteringsmedarbejdere til at rette sig efter når de skal rekruttere nye medarbejdere.