Mange virksomheder har et stort fokus på digitalisering af deres interne processer samt effektivisering af services til deres kunder. Med den rette udnyttelse af digitaliseringen, kan det give store muligheder for besparelser, øget produktivitet og en bedre indsigt i data.
Øget gennemsigtighed
Digitalisering giver et godt indblik i processer og data, som giver virksomheder gode muligheder for at analysere disse og bruge dem i deres forretningsudvikling, innovation og forståelse af deres kunder. Virksomheden får dermed en øget kontrol over hvad der skaber værdi i deres virksomhed og hvad de bør lægge deres fokus på fremover og hvor de kan spare penge.
Ved brug af denne data, kan virksomheden udvikle mere kundetilpassede løsninger, som passer netop til din målgruppe og opfylde deres behov. Det skaber også en større kundetilfredshed og skaber loyalitet og troværdighed mellem kunden og din virksomhed, og kan minimere risikoen for at de skifter til din konkurrent.
Desuden er det en fordel at opbevare alt dokumentation elektronisk, da det ikke falmer, som fysiske dokumenter kan gøre over tid.
Øget produktivitet
En undersøgelse viser at produktiviteten vokser 2,4 procent hurtigere om året i de virksomheder som har fokus på digitalisering. Manuelle processer, som opgaver med meget tastearbejde, koster mange penge og tager tid og der bliver tabt fokus på udførslen af virksomhedens kerneydelser. Disse opgaver med meget tastearbejde kan overlades til teknologien og give medarbejderne tid til de vigtigere opgaver, som effektivisering og optimering af kunderelationer og aktiviteter, der fremmer væksten i virksomheden.
Digitale tjenester løser opgaverne hurtigere og med færre fejl, og minimerer dermed spildtid. Det er med til at styrke virksomhedens konkurrenceevne, hvilket gør digitalisering til en højst nødvendig ressource for langt de fleste virksomheder, i hvilken som helst branche, i dag.
En måde at få hjælp til at digitalisere sine arbejdsprocesser på er et samarbejde med en it-virksomhed, som Datacon, der kan implementere digitale løsninger i din virksomhed med bl.a. et ERP-system, der kan styre alt økonomi i din virksomhed, implementering af apps og mobile løsninger, forbedring af brugeroplevelsen på dine forskellige platforme internt og eksternt, samt meget mere. På denne måde sikre du at få den bedst mulige løsning for netop din virksomhed og dine kunder.
Hold dig relevant
Det er yderst vigtigt at holde sig opdateret og relevant for kunderne, da markedet udvikler sig konstant og kundernes krav bliver kun større og større. Mange virksomheder er blevet overhalet kraftigt af deres konkurrenter og er endt med at lukke netop pga. at de ikke har fulgt med udviklingen og deres kunders behov. Det er derfor også vigtigt at holde et skarpt og vågent øje med konkurrenterne hele tiden, så man ikke ender med at bliver overhalet.
Digitaliseringen er bl.a. årsag til at halvdelen af Fortune 500-virksomhederne er forsvundet helt fra listen siden 2000, hvilket viser for vigtigt det er at overveje digitalisering.