Historisk set, har innovation været nøglen til erhvervslivets udvikling, og derved økonomisk vækst på den lange bange. Den stigende digitalisering har ikke medført, et øget fokus på innovative løsninger, hvilket stille større krav til de danske, såvel som internationale virksomheder.
Den stigende konkurrence fordelt over en bred vifte af brancher, har fået konsulenterhvervet til at stige kraftigt de sidste år. Dette vidner tal fra Dansk Erhverv om, der beskriver hvordan virksomheder bruger flere penge på eksterne konsulenter til problemløsninger.
Flere konsulenter går freelancevejen
Den stigende efterspørgsel efter konsulenter i det danske erhverv har medført, at flere konsulenter går selvstændigt. En undersøgelse af DJØF viser således, at antallet af selvstændige konsulenter er fordoblet siden år 2007. En rundspørge i forbindelse med undersøgelsen viser, at det i høj grad er det frie arbejdsliv, og mulighed for højere indtjening, der tiltaler det stigende antal freelance konsulenter.
Det kan være svært at opbygge kundebase som selvstændig konsulent
Det stigende antal freelance-konsulenter går et friere arbejdsliv i møde, med en efterspørgsel på det danske marked, der ligeledes er stigende.
Men det er ikke udelukkende en dans på roser for de mange selvstændige konsulenter.
Udfordringen ved at tiltrække nye kunder, er nemlig til at tage at føle på for de konsulenter der vælger den selvstændige vej. Det der kendetegner større konsulentvirksomheders, er at de igennem en længere periode har opbygget et stort netværk, der både bidrager til kundebasen, men også til at referere til nye potentielle kunder i markedet.
Specialister
Konsulenter ansættes primært af mellemstore, og store virksomheder. Konsulentens rolle er at bidrage med ekspertise inden for et fagområde. Konsulenter er ofte specialister i et specifikt område, hvilket mange af de danske virksomheder har brug for i takt med den stigende udvikling, inden for innovative løsninger og produktudvikling.
Det er enormt ressourcekrævende, at specialisere internt personale således, at der favnes over alle tænkelige problemstillinger. Derfor henvender mange virksomheder sig til konsulentvirksomheder, der har ekspertise inden for området. Dette er ofte både en menneskelig og økonomisk mindre ressourcekrævende løsning for virksomhederne, som primært ansætter konsulenter i korte perioder for at løse en specifik problemløsning.
Konsulentvirksomheder favner bredt
Større konsulentvirksomheder bærer ofte præg af, at favne bredt på fagområder. Tal viser at større konsulenthuse har været i en stigende udvikling, og øger i takt med dette, ligeledes deres kundebase i højere grad end de små freelance bureauer, der ikke har samme mulighed for etablering af netværk.
Undersøgelser fra Dansk Erhverv viser samtidig, at det i høj grad er konsulenthuse der udbyder komplekse opgaver indenfor IT og økonomistyring, der over de senere år har været i fremdrift.
Flere konsulentvirksomheder udtaler ligeledes at det er de komplekse digitale løsninger, der opleves som de fagområder der er i størst vækst. Visma Business er blandt andet et økonomi-system der igennem den seneste tid har været et konsulent produkt der har været efterspurgt. Virksomhedernes fokus på optimering, besparelser og indtjening har gjort det relevant at tænke i innovative og digitale løsninger.