Uncategorized

Hvordan forbereder din virksomhed sig på konkurrence?

Et marked uden konkurrence er meget svært at forestille sig. Derfor gælder det for mange om at forberede sig på hvordan man håndterer konkurrencen, og dermed bevarer, eller får en bedre position på markedet. Det er dog nemmere sagt end gjort, så derfor kigger vi her på 3 ting du kan gøre, for at forberede din virksomhed til konkurrence.

Hvordan bevæger markedet sig?

Det første vi lægger vægt på, er at du har fokus på hvordan markedet bevæger sig. Et fald eller en stigning i salg behøver ikke altid betyder at du stikker af fra konkurrenterne eller at konkurrenterne får dine kunder. Det kan også betyde at der sker noget i markedet.

Derfor kan det være en god idé at have et fast blik på hvordan markedet for din branche udvikler sig, og dermed få et indblik i hvorfor jeres salgstal ser ud som de gør. Hvis markedet falder, men jeres salgstal stiger, kan det tyde på at I tager markedsandele, og dermed gør det godt i forhold til jeres konkurrenter.

Omvendt, hvis markedet stiger, og jeres salgstal falder, kan det tyde på det går den forkerte vej, og at I responderer negativt til konkurrencesituationen. Derfor kan det altid betale sig at vide hvad der bevæger sig på markedet, og vide hvordan i skal håndtere enhver situation.

Har du styr på dine konkurrenter?

En anden måde at få styr på konkurrencen, er ved at have styr på konkurrenterne. Hvordan klarer de sig? vækster de? Og hvordan er deres vækst i forhold til jeres? Du kan på Ownr.dk finde regnskaber, der kan give dig en idé om hvordan din virksomhed klarer sig, og hvordan dine konkurrenter udvikler sig igennem de seneste regnskaber.

Det kan også være værd at holde øje med hvordan dine konkurrenter griber markedet an rent strategisk. Sker der noget med deres emballage? Har noget ændret sig i deres markedsføring? Sker der noget på priserne? Prøv at være en skridt foran, og dermed få de konkurrencemæssige fordele.

Fokus på eget produkt

Ud over at have skarpt fokus på dine konkurrenter, er det kun dit eget produkt og udviklingen af dette der kan sikre dig mod konkurrencen på markedet. Hvis du har for travlt med at kigge på hvad dine konkurrenter laver, kan du hurtigt blive blind på dit eget produkt, og udviklingen af dette.

Så husk at have fokus på dit eget produkt. På den måde kan det også hurtigt blive dine konkurrenter der skal respondere i forhold til dig, i stedet for en omvendt situation. Det sætter ikke mindre krav til din virksomheds responstid, men det vil give jer en fordel at være foran på udviklingen, og få andre til at have fokus på at følge med.

Så følg med i hvad der sker på markedet, hav styr på dine konkurrenter, og hav et skarpt fokus på jeres egne produkter, så I kan presse jeres konkurrenter og deres respons.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *