Nyheder

Webshopejere skal gøre mere for kunderne – den udenlandske konkurrence tager til

Selvom året ikke er slut endnu ligger det fast at 2016 har været rigtig god for danske webshopejere. Men ifølge det digitale bureau Obsidian Digital skal man ikke slappe af, da den udenlandske konkurrence bliver hårdere i de kommende år.

2016 har været et godt år for dansk e-handel

Selvom året endnu ikke er gået på hæld endnu så ligger det fast at året 2016 har været rigtig god for dansk e-handel og danske webshopejere i særdeleshed. For selvom at e-handlen har været i konstant vækst igennem de sidste otte år så voksede værdien af den samlede e-handel med hele 20% imellem 2015 og 2016. Derudover var danskerne vidne til den største dankortomsætning på en enkelt dag på Black Friday hvilket ikke mindst skyldes netbutikkernes meget aggressive markedsføring. Men selvom året har budt på mange positive nyheder så er der ikke tid til at hvile på laurbærrene hvis man skal tro det digitale bureau Obsidian Digital.

Flere undersøgelser blandt andet fra siden luxdesign.dk viser at på trods af den store vækst herhjemme mange danskere der vælger at købe deres varer i udenlandske webbutikker hvilket bekræftes af Obsidian Digital:

Selvom der er masser af vækst herhjemme så kan vi både se at der stadig er flere der vælger at købe varer i både Storbritannien, USA og Tyskland. Derudover forventer vi også at flere internationale virksomheder vil satse på det danske marked i de kommende år fordi så mange danskere køber deres varer over nettet, udtaler Lise Marie Lagoni.

Danske webshops skal blive endnu bedre i fremtiden

Ifølge Obsidian Digital betyder denne udvikling at mange danske webshops skal blive endnu bedre på en række parametre hvis de også vil klare sig godt i de kommende år. Her peger man hos Obsidian Digital på at der stadig er mange brancher i Danmark hvor konkurrencen er lav imens der er få brancher hvor konkurrencen allerede er benhård. Netop derfor skal mange webshops hurtigt kunne tilpasse sig til den stigende konkurrence.

”I dag er der relativt få brancher på nettet herhjemme hvor konkurrencen er benhård. En af dem er markedet for at låne penge i form af både kviklån og forbrugslån og her skal man både yde en fantastisk service, give de bedste priser og vilkår samt have en hjemmeside i teknisk topform hvis man vil nogen vegne”, uddyber Lise Marie Lagoni.

Danske webshops skal blive mere serviceorienterede

En anden branche der ifølge Lise Marie Lagoni bæger præg af hård konkurrence er markedet for online casinoer og spiltjenester. I denne branche sælger alle udbydere ifølge Obsidian Digital den samme vare og derfor gælder det om at give kunderne en unik brugeroplevelse og dette har fået mange udbydere til at lægge hovedet i blød for at kunne skille sig ud fra mængden. Hos spiludbyderen leovegas.dk har man blandt andet tilbudt både nye og gamle medlemmer en velkomstbonus hvilket kan koste på den korte bane, men på den lange bane er dette nødvendigt for at holde fast i sine brugere.

Ifølge Lise Marie Lagoni er der masser af plads til øget innovation inden for dansk e-handel:

Vi er ikke ligeså vant til at hoppe og danse for vores kunder som man er i mange andre lande, men det bliver man nødt til i takt med at konkurrencen tager til herhjemme.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *