Nyheder

Danske virksomheder skal være bedre til konverteringsoptimering

Danske webshops går glip af store summer hvert år

I løbet af de sidste fem år er e-handlen i Danmark vokset med over 80% hvilket helt naturligt har fået flere og flere iværksættere til at starte deres egen webshop. Alene imellem 2015 og 2016 er e-handlen alene vokset med 20% og antallet er danske webshops er vokset til over 20.000. Men på trods af den positive udvikling så går mange webshops glip af store beløb hvert år ifølge det digitale bureau Obsidian Digital. Dette gælder en lang række webshops, særligt dem som er meget sæsonafhængige såsom webshops der sælger ski elelr uddannelsesinstitutioner:

”Selvom der er masser af vækst i dansk e-handlen så er der stadig stor forskel på hvor gode de enkelte webshops er til konverteringsoptimering. Her er der mange webshops der med fordel kan gøre mere ud af at sørge for at deres kunder køber mere når de lander på deres side. I det store perspektiv bliver det til mange penge hvert år danske webshops går glip af”, udtaler SEO-konsulent Lise Marie Lagoni.

Konverteringsoptimering er mere end bare øget salg

Hos Obsidian Digital understreger man dog at konverteringsoptimering er langt mere end bare at sørge for øget salg. Ifølge det digitale bureau er der mange hjemmesider som ikke sælger produkter men selv her kan konverteringsoptimering gøre en stor forskel. Her nævner man eksempelvis uddannelsesinstitutioner som er interesseret i flere tilmeldinger til deres uddannelser – her kan konverteringsoptimering gøre en stor forskel for at få denne opgave til at lykkedes.

”Hvis man er en uddannelsesinstitution der vil have flere tilmeldinger til sine kurser om teamledelse, kan man søge for at optimere ens side så man nemt kan skrive sig op til uddannelsesinstitutionens nyhedsbrev, så man her kan minde disse personer om at de bør vælge denne uddannelse”, forklarer Lise Marie Lagoni.

Konverteringsoptimering bliver kun vigtigere i fremtiden

Selv er man hos Obsidian Digital ikke i tvivl om at konverteringsoptimering kun bliver vigtigere i fremtiden i takt med at konkurrencen på nettet bliver hårdere og hårdere. I takt med at der kommer flere konkurrenter til i en given branche vil der komme flere der kæmper om de samme sægeord hvilket øger klikpriser og gør betalt annoncering mindre attraktivt. Netop derfor er det afgørende at danske webshop så at sige bliver bedre til at få det maksimale ud af hver enkelt bruger, når de lander på deres sider:

Vi ser allerede i dag at konkurrencen hele tiden bliver hårdere og hårdere og i takt med at antallet af konkurrenter stiger, bliver det vigtigere både at satse på konverteringsoptimering, så brugerne lægger flere varer i indkøbskurven samt ikke mindst re-marketing, så brugerne vender tilbage til en given side. I dag ses det inden for elektronik og skønhedsprodukter på udvalgte produkter som neglelak og parfume, afslutter Lise Marie Lagoni.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *