SEO er den gren af digital markedsføring, der ændrer sig mest over tid. Hvor priserne stiger inden for betalt annoncering så er det ene og alene op til Googles webmastere at afgøre hvad fremtiden skal bringe for SEO. I denne artikel kommer vi ind på en række af de trends som vi mener kommer til at dominere i det kommende år.
1: Hastighed bliver stadigt vigtigere og vigtigere
Den første ting som vi er sikre på, som kommer til at dominere næste år, er hastighed. Hastighederne for hjemmesider er blevet hurtigere og hurtigere. Men siden 85% af alle hjemmesider er WordPress, så er der stadig mange der hænger i bremsen. Flere undersøgelser, seneste af Brian Dean har vist, at særligt WordPress sider har en tendens til at loade langsomst. Det skyldes typisk temaerne som ikke er kompatible med alle de plugins som der installeres på hjemmesiden. Derudover skyldes det også at mange vælger den bedste hostingløsning fra.
Måden at komme uden om dette problem på, er særligt ved at få lavet et costum template til WP og derefter at hardcode de vigtigste funktioner ind i dit tema. Sidst men ikke mindst bør du overveje at lægge din hjemmeside på en dedikeret server i stedet for en shared server. Det vil gavne din hastighed og de ekstra udgifter til hosting vil hurtigt tjene sig hjem igen i form af flere salg eller eventuelt leads.
2: EAT – uden autoritet og troværdighed har du ingen forretning
Det næste der bliver vigtigt for hjemmeside ri det nye år, er EAT. EAT står for ekspertise, autoritet og troværdighed. Dette er tidligere noget der er blevet målt via links. Men i dag kommer det i lige så høj grad fra indholdet på din hjemmeside. Hvis man arbejder inden for sundhed dog finans er dette blevet særligt vigtigt siden 2019.
Et eksempel på en hjemmeside, der har god EAT er Poseidon-klinikken. Her er det nemt at se, hvem der står bag siden og hvem kirurgen er. Derudover finder man udførlige tekster sammenlignet med andre hjemmesider inden for samme niche. Generelt bør man sørge for at sætte forfattere på sit indhold, samt gøre det tydeligt, hvem der står bag sin hjemmeside. Sidst men ikke mindst bør man også sørge for at have testemonials på sin hjemmeside for at indgyde tillid til sin hjemmeside.
3: Unikke vinkler på samme emne
En tredje ting som bliver afgørende i et kommende år, er at finde unikke vinkler på sine søgeord. I dag er det ikke længere nok bare at lave en større og længere artikel om det samme emne. I dag går Google i høj grad op i at man kan komme med noget unikt. Ofte er det lettest at opnå dette ved at lave en unik artikel der relaterer sig til sine største søgeord. Google vil se indholdet som være originalt sammenlignet med andre, da der ingen duplikeret indhold er. Dog skal man bruge denne strategi med omtanke. Det er vigtigt at man formår at få sendt sine brugere ind til sit vigtigste indhold, hvor de kan konverteres til leads eller foretage køb.