Man skulle tro, at markedet for børnetøj altid vil være en god og stabil forretning, fordi der altid vil være børn, som med lynets hast gror fra deres tøj. Markedet er dog afhængig af mange forskellige faktorer.
Send flere børn!
Den største påvirkning for markedet for børnetøj er antal børn født. Danskerne får nemlig færre børn end tidligere, hvilket kan mærkes på markedet. I 2012 satte Danmark en kedelig rekord, som det land i Norden der får færrest børn. Tal fra Danmarks statistik viser endvidere, at Danmark siden år 2000 i gennemsnit har bragt 17% færre børn til verden.
Hvorfor så få?
Danskerne kan godt lide børn! Men de vil gerne kunne forsørge dem ordentligt. Derfor mener samfunds- og arbejdsmarkedsforskere, at det markante fald i fødsler til dels skyldes finanskrisen, som gav danskerne færee penge mellem hænderne.
Hertil kommer, at det at få børn for mange desværre er blevet en ’ubelejlig’ faktor, i takt med samfundets udvikling. Tendensen er i dag, at mange ting skal ’gå op’ før man tager skridtet og bliver forældre. Man vil gerne uddanne sig godt og være færdig med dette, inden man indtænker børn i sit liv. Derefter vil mange gerne have nogle års erfaring på arbejdsmarkedet, samt etablere sig økonomisk godt.
Disse faktorer er direkte påvirkende for børnetøjsmarkedet. Desuden mener eksperter også, at disse er direkte afspejlinger af de politiske budskaber der formidles fra Christiansborg – vi skal være mere effektive og komme hurtigere gennem vores uddannelse. Men er det det værd, hvis konsekvensen er, at vi føder færre børn? På denne måde frygter eksperter, at konsekvensen bliver, at der er for få til at spæde til velfærdskassen og forsørge vores generation, når vi bliver gamle.
Kravene til børnetøj er højere.
En anden faktor for hvorfor børnetøjsmarkedet har det svært for tiden, er på grund af de mange krav nutidens forældre sætter til tøjets kvalitet. Det er ikke længere nok, at tøjet er fremstillet i bomuld. Nej, tøjet skal gerne være fremstillet af økologisk, fairtrade bomuld og syet af voksne mennesker med gode overenskomster og arbejdsforhold. Derudover spiller design og brands for børnetøj en større rolle end nogensinde. Disse faktorer sætter mange præmisser for produktionen, hvorfor mange firmaer har svært ved at leve op til disse, og dermed sikre sig en plads på markedet.
Skrukke danskere er løsningen!
Den dejlige betegnelse om at blive ’skruk’ er måske netop hvad der skal til for at få danskerne i gang med at få børn. Indrømmet – det er da svært ikke at blive skruk af tiden børnetøj. Se bare her! Ifølge eksperter er der dog også brug for at sammensætning af uddannelsessystemet således, at det bliver lettere at få børn under uddannelse.