Nyheder

Danske advokater halter efter på nettet

I disse år får en lang række brancher og industrier nyt liv på nettet takket være den stigende digitalisering. I denne forbindelse kan blandt andet nævnes hobbybranchen samt rejsebranchen, der begge har oplevet rekordhøj vækst i de sidste par år. Men på trods af dette så er der stadig en lang række brancher, der halter efter. En af dem er den danske advokatbranche.

Digitaliseringen skaber øget vækst i gamle brancher

I løbet af de seneste år har en lang række brancher og industrier fået nyt liv og oplevet stigende vækst takket være den stigende e-handel og deraf følgende digitalisering. Her kan blandt andet nævnes sexlegetøjsbranchen, samt hobbybranchen med garnindustrien i spidsen, der begge har oplevet et hurtigt og markant skifte fra at være brancher centreret om traditionelle detailbutikker til at være overvejende online baseret. Denne udvikling har både skabt lavere priser og været med til at lokke nye kundegruber til i begge industrier – på mange måder det optimale for enhver butiksejer.

Men imens digitaliseringen er med til at skabe øget vækst så er der stadig en lang række brancher der stadig i overvejende grad vælger at gå udenom internettet. En af dem er advokatbranchen hvor størstedelen af de danske advokatfirmaer overvejende bruger traditionelle marketingstricks såsom sponsorater og reklamespots i TV og aviser.

Få skiller sig ud fra mængden

Der er dog et par enkelte der skiller sig markant ud og som høster frugterne af den øgede digitalisering. En af dem er advokatkontoret Hviid Advokater der er specialiseret i både håndteringen af dødsboer samt bolig- og erstatningsret.

Hos Hviid advokater tog man for under et år siden beslutningen om at satse på den digitale markedsføring, og det har hurtigt givet pote ifølge partner hos Hviid Advokater Henrik Nøhr:

”På nettet har man som firma lettere ved at nå ud til sine kunder. Vi har kontorer i en række danske byer samt en lang række af specialer, der spænder bredt rent juridisk. På nettet kan vi lave kampagner for hver enkelt speciale i hver enkel by, og dermed nå ud til meget præcise målgrupper. Med reklame annoncer i de trykte blade, skyder man modsat på nettet med spredehagl.”

Stort potentiale for advokatkontorer i provinsen

På nuværende tidspunkt er det under hvert andet advokatkontor der har valgt at satse på den digitale markedsføring og ifølge Henrik Nøhr er det noget som bør ændre sig i fremtiden. Han fremhæver selv, at især i provinsen starter flere med at lede efter en advokat på nettet da advokatbistand ikke er noget de fleste har prøvet at gøre brug af før.

”Vi kan tydeligt se at folk uden for Aarhus og København starter deres søgen på nettet, hvilket giver god mening, da et advokatkontor ikke har en stor plads i folks bevidsthed da det ikke er en ydelse man bruger ofte”, afslutter Henrik Nøhr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *