Det kan være hårdt og tidskrævende at være en leder af et team i erhvervslivet. Det er en stilling vi både frygter og ser frem til på samme tid. Som leder skal du se organisationen og medarbejderne med et større overblik, du skal være i stand til at se fremad og kommunikere på en forståelig måde, der sætter direktionen for virksomheden og dit team. Dette er ikke noget alle kan, og vi har derfor samlet nogle tanker, om hvordan du bliver en bedre leder. Læs med forneden.
Som leder arbejder du for dine medarbejdere
Dette punkt kan godt lyde kryptisk og det er delvist også meningen. De fleste nye ledere tror, at fordi ’de’ uddelegerer opgaverne, så arbejder de ikke for nogen, men det er faktisk det præcis modsatte.
Som leder skal du nu forstå dine medarbejders behov på et dybere niveau, og hvad de efterspørger fra organisationen. Eksempelvis: En af dine medarbejdere ønsker måske en højere løn, når vedkommende er 28, men beslutter sig for, at de gerne vil bruge mere tid med familien i en alder af 30. En anden medarbejder er måske mere interesseret i en fancy titel. En anden har måske et ønske om at komme tættere på dig som leder og bygge et relation op. En anden søger måske nye udfordringer.
Der er uendelig mange variabler og det er din rolle som leder, at justere denne virkelighed imens den ændre sig. Når du går fra at være en der udføre opgaverne til en der leder et team, så bliver din nye opgave at lytte til alle dine medarbejdere. Dette kræver at du forstå hvad folk er ude efter, du tager ansvar når noget fejler og er generelt en større person.
Fremtidens ledelse er digital
Den digitale udvikling går hurtigere og hurtigere. Hvad der i dag er nyt og smart kan i morgen være ’en gammel nyhed’. Dette har også været med til at hæve standarden for mange organisationer i dag.
Det virker som om, at det engang var en norm, at en virksomhed havde en afdeling til økonomi og en anden til deres IT, men intet der rigtig bandt de to sammen. Det er et set problem i større organisationer, at kommunikationen mellem de to afdelinger fejler – Forretningsfolk kan ikke finde ud af at snakke med IT-afdelingen, og IT folk kan ikke finde ud af at snakke med økonomi afdelingen.
I dag er de to elementer tættere forbundet end nogensinde før. Fremtidens virksomheder kræver derfor en alsidig og agil ledelse, der både kan behandle erhvervsøkonomiske og informationsteknologiske problemstillinger. Dette kræver evner og forståelse inden for projektledelse.
Hvis dette er noget, der lyder spændende for dig, så kan det være, at du burde få dig en Executive Business Education på DTU: https://www.executive.dtu.dk/
Teknologien er i konstant forandring, og der er derfor altid et behov for engagerede mennesker, der kan bane vejen mellem forretning og teknologi i en virksomhed.