Jura bliver generelt overset blandt iværksættere, hvilket kan ende med at blive dyrt for både virksomheden og iværksætterne. Juraen bør derfor blive prioriteret højere blandt danske iværksættere.
Glemt efter etableringen af selskabet
For de fleste iværksættere er berøringsfladen med advokater meget begrænset, og relaterer sig primært til etableringen af virksomheden. Selv til virksomhedsetablering er der mange iværksættere, der anvender revisorer frem for advokater. Herefter anvender danske iværksættere generelt advokater meget lidt.
Det er ikke fordi iværksættere ikke længere har brug for assistance, da juraen fylder meget i iværksætterens verden. At bygge en virksomhed op fra bunden, giver generelt anledning til en lang række juridiske udfordringer. Herudover er mange iværksættere fokuseret på at udfordre det eksisterende marked og dets aktører, hvilket ofte involverer en række juridiske overvejelser, der skal afklares af iværksætterne.
Jura som en del af produktudvikling og markedsføring
De fleste iværksættere fokuserer umiddelbart deres energi på produktudvikling og markedsføring. Dette giver også rigtig god mening, da det er dette, der skal drive virksomhedens værdiskabelse og dermed omsætning. Begge disse discipliner, der skal skabe fundamentet for virksomhedens vækst, giver dog også anledning til en lang række juridiske spørgsmål.
Ligesom marketing og salg bør tænkes ind i produktudvikling og det essentielle feedback-loop, bør juraen også udgøre en del af værdiskabelsen af virksomhedens produktudvikling og vækstmotor. Juraen kan nemlig vise sig, at blive en stopklods for begge disse fundamentale dele af en virksomhed, der forhåbentlig skal vækste meget hurtigt.
Forskellige brancher er tungere reguleret end andre, hvilket blandt andet tilfældet for iværksættere der arbejder inden for den finansielle sektor (fintech). Selv hvis du som iværksætter ikke arbejder indenfor en gennemreguleret branche, vil der ofte være en juridiske overvejelse i forbindelse med dit produkt eller service – uanset om denne er fysisk eller digital.
Markedsføring er også reguleret, og det ses også at iværksættere enten må stoppe markedsføringsinitiativer, fordi det strider mod loven eller i værste tilfælde, at de bliver mødt at bøder.
Lettere adgang til juraen for iværksættere
Iværksættere har sjældent ressourcerne til at have adgang til jurister eller advokater, der kan hjælpe dem med de mange forskellige juridiske spørgsmål og problemer. Heldigvis er juraen dog blevet mere tilgængelig end den tidligere har været. Det offentlige, såsom forbrugerombudsmanden, stiller en masse materiale og værktøjer til rådighed.
Herudover er der flere iværksættere, der har gjort netop dette behov til deres område. Iværksættere som virksomheden Legal Desk stiller således en masse juridisk information til rådighed for iværksættere, ligesom iværksættere kan få adgang til juridiske dokumenter til deres virksomhed – både gratis og mod betaling. Med Legal Desk kan brugerne lave alt fra en ægtepagt til at stiftelse af IVS.
Juraen er som en forsikring
Juraen skal langt hen af vejen anses ligesom en forsikring. Hvis alt går vel, vil man højst sandsynligt sjældent – og måske aldrig – have brug for den. Hvis tingene derimod går galt, er det juraen og de aftale som vi har indgået, der er afgørende for hvem der kommer ud af konflikterne som vinder og hvem der ender som taberen.