Hvis dit kontor er fyldt med en masse rod og ting, som du aldrig bruger, så gør du klog i at omorganisere det med det samme. Det rum vi begår os i, har nemlig en kæmpe indflydelse på vores daglige produktivitet, og kan også have en stor indflydelse på vores daglige drivkraft. Derfor er det essentielt, at du indretter dit kontor, så det er et sted, der gør det nemt for dig og dine medarbejdere at arbejde og forblive motiveret. Vi har derfor samlet 3 tips til hvordan du organiserer dit kontor og øger produktiviteten.
1. Fjern alt du ikke har brug for og ikke bruger mere
Mange mennesker vil nok blive overrasket over mængden af overflødige ting, der ofte ligger og fylder i ens kontor – dette er især tilfældet, hvis du har et privat kontor. Du tænker måske allerede nu: ”så mange ting er der heller ikke” og ”det er også alt sammen noget jeg bruger.” Men så prøv alligevel at gå rundt, kig på de genstande der fylder og så stil dig selv de følgende fire spørgsmål ved hvert objekt:
- Bringer dette objekt mig glæde?
- Bruger jeg det ofte?
- Har jeg brugt det inden for det sidste år?
- Er det vigtigt at gemme?
Hvis svaret er et ”nej” til størstedelen af disse spørgsmål, så hører det ikke hjemme på kontoret, og er derfor bedre stillet smidt ud eller doneret væk. Dit kontor burde tage inspiration fra en minimalistisk tilgang, hvor ’mindre er mere’. Dette er set i forbindelse med, at en rodet arbejdsplads giver et rodet sind.
2. Alle ting har sit rette sted og den rette plads
Dette punkt kan variere meget alt efter hvilken branche, du arbejder i og hvordan dit kontor er sat op – alene eller med medarbejdere? Men dette handler meget om hvordan du organiserer rummet. Alt hvad du har, i dit kontor burde få tildelt en særlig plads, hvor denne kategori af redskaber skal have plads. De redskaber som du hyppigt bruger burde stå pænt fremme, så de også er let tilgængelige at få fat på. På denne måde bevarer du et fornuftigt overblik og intet vil senere blive væk.
3. Den perfekte arbejdsstation
Ønsker du at forblive fokuseret på din kontor, så du kan være produktiv i mange timer frem? I det tilfælde så er det essentielt, at dig og dine medarbejdere sidder behageligt, har nogle gode skriveborde og gerne to computerskærme for øget produktivitet. Det kan være hårdt, at sidde på samme måde i mange timer. Undervurder derfor ikke kraften af let, at kunne skifte arbejdsområde eller stå op fra tid til anden. Alternative hæve-sænke borde er en rigtig god løsning, der både giver muligheden for at man kan stå op fra tid til anden og samtidig, så kan de tilpasses til alle medarbejders præferencer.
