I Europa er vi vilde med at handle på nettet. Omsætningen er vokset med 13,3 % i 2015 og det forventes dermed i år, at nethandlen kommer til at runde en stor milepæl på 500 mia. euro i omsætning.
Det er kommet frem i en større rapport fra Ecommerce Europe. Væksten forventes dog i år ”kun” at være på 12 % modsat i 2015, hvor væksten var på 13,3 %. Dermed forventer man et lille fald i væksten i år, men stadig en stor omsætning.
I dag bruger de omkring 300 mio. netforbrugere i hele Europa i gennemsnit 1540 euro på nettet om året. Rapporten fra Ecommerce Europe viser yderligere, at markedet stadig kan vokse, da det i dag kun er 43 % af den samlet befolkning i Europa, der rent faktisk handler på nettet.
Vi har derfor langt fra nået det fulde potentiale i hele Europa og derfor er der stadig god plads til, at markedet kan vokse sig endnu større.
Det er dog i høj grad de store lande i Europa, som England, Frankrig og Tyskland der trækker væksten i Europa. De tre nævnte lande står i dag for 60 % af den samlet omsætning i Europa og dette er helt enormt, i forhold til hvor mange lande der er med i Europa.
Det er dog langt fra alle lande, der kan levere en lige høj omsætning hvert år, da ikke alle lande i Europa har samme muligheder for at vækste og ekspandere deres virksomhed.
Stadig flere barrierer i Europa
Ifølge selv samme rapport tyder det også på, at der fortsat er store barrierer i forbindelse med væksten af nethandlen i Europa. En opbremsning som i høj grad skyldes ting som Lovgivning, Skatte- og momsforhold samt logistik og distribution.
Samtidig er sprog også en større udfordring for flere netbutikker, når de forsøger at ekspandere på et eller flere udenlandske markeder.
Det er langt fra alle lande i Europa, der har samme muligheder og derfor kan det være svært for nogle virksomheder i nogle lande, at få den nødvendige hjælp.
Selvom e-handlen på sin vis viser flotte vækstrater, er vi stadig nød til i samlet flok at bevare og styrke netbutikkernes forhold. Det kan vi kun gøre på en måde fremadrettet, hvis vi får fjernet nogle af de barrierer, der i dag er en forhindring for flere netbutikker.
Et godt eksempel fra dansk side af, kunne være at få skabt fælles europæisk moms- og skatteregler, således at det kan blive væsentlig nemmere, at komme ud på det europæiske marked for virksomheder.
Europæerne er vilde med gaver og rejser
Ifølge flere undersøgelser så er det særligt varer som tøj, rejser og gaver, europæerne foretrækker at købe på nettet. Således er tøj den mest populære varegruppe både herhjemme samt i Tyskland, Frankrig og Storbritannien skarpt forfulgt af både rejser, oplevelser og ikke mindst elektronik. Hvis du selv står foran at skulle købe en gave til en bekendt kan du finde et stort udvalg her.