Kan du huske dengang, hvor der var udsalg to gange om året – hvor udsalget var en begivenhed, som man så frem til, og som kastede lidt lys over januar tristheden eller afslutningen på sommerferien. Sådan er det ikke i dag – du skal være uheldig, hvis du ikke render ind i et udsalg, når du shopper tøj. Det virker som om, at det ene udsalg afløser det andet.
Men hvorfor er det egentlig blevet sådan?
Det handler om likviditet
Det handler om to ting. For det første så skete der en ændring efter den økonomiske krise. Her oplevede en del tekstilvirksomheder, at deres kunder i form af butikker, ikke havde mulighed for at betale for deres varer, simpelthen fordi salget svigtede. Og når man så er en lille virksomhed, så er ens budget afhængig af, at der er en god vekselvirkning imellem udgifter og indtægter. Derfor så man også mange små designvirksomheder, der måtte dreje nøglen om, fordi flere butikker gik konkurs. Hos butikkerne er man derfor bange for at have for mange varer liggende på lager, som de måske ikke kan komme af med igen, hvis salget svigter en sæson, og således sørger de for at holde jævnlige udsalg, for derigennem at få omsat varerne.
Forventninger om konstant fornyelse
Medierne har sin del af skylden for de konstante udsalg. På de sociale medier er der et krav om konstant fornyelse, hvis man som brand vil bibeholde kundernes opmærksomhed. Så hvis man kun laver kollektioner en gang hver halve år, så kan man hurtig gå hen i glemslen. Derfor føler designere og brands sig pressede til at lave flere kollektioner end de to oprindelige, og med flere kollektioner, jo hurtigere skal varerne omsættes ude i butikkerne, så der er plads og økonomi til nye produkter.
Multibrand butikker er pressede
De mindre multibrand butikker såsom packyard.dk lider i stor stil under de konstante udsalg. De større kæder, webbutikker og stormagasiner har en fordel overfor tekstilvirksomhederne, da de på grund af indkøb af store mængder kan indgå specielle rabat- og kommissionsaftaler hos tekstilvirksomhederne. De får derfor en betydelig større avance ved udsalg end små multibrand butikker gør – og det er de større kæders incitament for at holde udsalg ofte, da de herved også undgår, at have for mange varer liggende på lager.
Hvad bør der ske i fremtiden for at gøre det nemmere
En mulig løsning på denne problemstilling er, at multibrand butikkerne på en eller anden måde organisere sig, så de også bliver en indflydelsesrig medspiller. Og at man derudover aftaler indbyrdes mellem butikkerne, hvor ofte det er rimeligt at holde udsalg. Ikke mindst også for de mindre designvirksomheders skyld.