Hvorfor er det, at vi, i Danmark, aldrig har haft en højere indkomst og stadigvæk er så forhippede på billige priser? Det synes i hvert fald at være den vigtigste parameter, danskerne går efter, når de skal shoppe online – særligt hvis den er kombineret med god kvalitet.
Den største forbrugertendens
Hos Dansk Erhverv laver man årligt en opsummering af de vigtigste forbrugertendenser. Her er der også fokus på danskernes forkærlighed for discount og lave priser. Danskerne er en nation af tilbudsjægere, hvilket ses i det voksende antal discountkæder og virksomheder, hvis strategi er at slå på prisen.
90% af danskerne læser tilbudsaviser og 81 pct. mener, at de herigennem får ideer til deres indkøb. Også online bliver der flere og flere søgeportaler, der gør det muligt for forbrugerne at finde den billigste pris på et givent produkt – disse søgemaskiner er godt for forbrugerne, men skidt for butikkerne, da det betyder en skarp priskonkurrence, hvor mange butikker må love garanti på prisen for at sikre sig, at de holder sig på forkant.
Strategien, der kan bruges i alle brancher
Derved ser man mange virksomheder med vidt forskellige produkter, der reklamerer med lave priser og god kvalitet – for denne strategi virker åbenbart i alle brancher uanset om det er en virksomhed, der sælger billige hundebure eller man er et advokatkontor.
Hos Billige-hundebure.dk har man valgt at fokusere på pris og kvalitet, fordi det er det, familien bag virksomheden selv går op i, og som også var årsagen til, at de startede webshoppen – nemlig at de manglede et billigt hundebur, men ikke kunne finde noget på markedet. Derfor satte de sig for at forhandle nogle gode leverandørpriser og købe stort ind, så de kunne give kunderne hundebure til en så god pris som muligt. ”Vi får jævnligt en hilsen med en tak fra en af vores kunder, fordi vi er så billige og stadigvæk har et godt produkt – det er noget kunderne sætter pris p娔
Hos boligadvokater.info valgte man strategien, fordi forbrugerne automatisk forbinder advokatydelser med en høj timepris. Derfor virker det godt på vores ydelser at slå på dette aspekt og samtidig gøre opmærksomme på de reelle priser online, så kunderne har noget at forholde sig til. Dette er ellers ikke kutyme hos advokatbureauer, som godt kan holde det tæt på kroppen, hvad de egentlig tager i timen. Netop dette er, hvad mange kunder er bange for; det er svært at holde styr på, hvor mange timer der bruges på en bestemt advokatydelse, og deraf hvor højt et beløb advokatomkostninger beløber sig på til slut.
”Derfor gav det god mening for os, at skildre med vores lave priser – for vi mener, at det skal være tilgængeligt for alle at kunne få rådgivning og styr på formalia omkring deres boligsalg eller indkøb uden at blive ruineret”