Der har altid været kvinderne, der har brugt flest penge på parfume, makeup og hårprodukter, men mændene er i de senere år halet godt ind på kvinderne. Personlig pleje er blevet en større del af mændenes privatforbrug, og der er ingen tegn på at tendensen vender foreløbigt.
Mænd bruger flere penge på skønhedsprodukter
149 kroner. Så meget brugte en gennemsnittelig dansk mand om måneden på skønhedsprodukter i 2015. Der er stadig et stykke op til kvinderne, der gennemsnitligt spenderer 253 kroner om måneden, men i de senere år, er mændene halet kraftigt ind på kvinderne.
Selvom etablerede detailkæder som Matas og Illum også har mærket en markant fremgang i salget af skønhedsprodukter til mænd på over 25% i de seneste tre år, er det især på nettet at mændene køber deres skønhedsprodukter. I takt med efterspørgslen er steget er der hurtigt opstået flere nye webshops der henvender sig specielt til mænd.
Mændene er især interesserede i hudplejningsprodukter såsom anti-aging creme og ansigtsmasker, der har oplevet den største salgsstigning i de sidste tre år for mændenes vedkommende.
Større selvstændighed hos kvinderne og mindre tabu i samfundet driver tendensen
Ledende ligestillingsforskere forklarer denne tendens med, at kvinderne er blevet økonomisk mere selvstændige, hvilket gør at mænd i højere grad er nødt til at gå op i deres udseende, hvis de skal imponere den rette pige.
Derudover er det ikke i modsætning til tidligere et tabu at være forfængelig som mand, og dermed at pleje sit udseende. Udover ansigtspleje er også plejning af skæg og parfumer to ting, der får mændene til at finde tegnebogen frem.
En industri der kun vil blive endnu større
Som følge af ovennævnte udvikling er det også blevet lettere for producenterne at markedsføre deres produkter, da langt flere produkter end tidligere både bliver markedsført til mænd og kvinder på samme tid. Et eksempel på dette ses for salget af produkter såsom hårtørrere og glattejern, der i de senere år er steget betragteligt hos mændene.
I fremtiden forventer etablerede kæder som Matas og Illum, at mændenes forbrug fortsat vil stige og, at det fortsat vil blive mere udbredt at bruge skønhedsprodukter for mænd.
Det forventes derfor, at mændene også i de kommende år vil hale ind på kvinderne, når det handler om at bruge penge på skønhedsprodukter, men indtil nu er der ingen tegn på, at kvinderne endegyldigt vil blive overhalet.