Nyheder

Kontorartiklernes store udfordring: Commoditization

Kontorartikler er en spændende vare at handle med på grund af én ting: Alle dine kunder er erhvervsdrivende.

Erhvervsdrivende kommer igen og igen og handler, de skæver ikke til moms på prisen og de er mindre følsomme over for prisstigninger.

Men lige på markedet for kontorartikler er der med tiden opstået en stor udfordring:

Commoditization.

Alle spillerne på markedet minder om hinanden. De sælger papirblokke, kuglepenne og post it notes, men der er ingen eller meget lille forskel på de enkelte varer. Om du køber fra Clickoffice, Lomax eller Staples betyder i realiteten meget lidt.

Denne udfordring er med til at skabe et prispres i en branche, der ellers ikke er vant til det.

Kundeklubber og loyalitetspoints

For at holde på erhvervskunderne benytter virksomheder i kontorartikel-nichen sig af tricks som kundeklubber og loyalitetspoints.

For at sikre kunderne kommer igen – når der ofte først tjenes penge på den anden ordre – bliver tilbagevendende kunder tilbudt små rabatter og points for at udvise loyalitet.

Hos Clickoffice – der også sælger kontorartikler online – tilbydes tilbagevendende kunder lige nu 5 %. På denne måde håber virksomheden fra Esbjerg at holde på de kunder, de har betalt penge i dyre domme for at få ind i første omgang:

Intens konkurrence i Google AdWords

Per skrivende stund – maj 2016 – er klikprisen for søgeordet ”kontorartikler” knap 20 kroner i Google AdWords-program.

Du betaler således 20 kroner per klik ind til din side. Du skal have en forholdsvis høj konverteringsrate fra besøgende til faktisk kunde på siden for at det regnestykke giver mening.

Flere butikker i branchen er villige til at betale penge for at få en kunde, det vil sige netto tabe på den første ordre, fordi de ved, erhvervskunder har en tendens til at komme tilbage, når de første gang bliver behandlet godt.

Plads til ny spiller

Spørgsmålet er, om der lige nu er plads til en ny spiller på markedet for kontorartikler.

Det skal i givet fald ikke være en spiller med de samme produkter og samme value propositions som de resterende spillere på markedet.

I stedet kan det tænkes, at en særligt grøn profil, en særligt social profil eller lignende vil kunne vinde indpas på et marked, hvor konkurrenterne i skræmmende grad minder om hinanden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *