Er du en af de modige, der har vovet pelsen og begivet dig ud på et forretningseventyr som selvstændig? Hvis du er, så har du formentlig fået smag for det, for det er noget af det fedeste i hele verden at have sit eget firma, sine egne drømme og at være sin egen chef.
Hvis du samtidig har haft succes med din virksomhed, er du endnu mere heldig, for det er et sjældent syn. Siden det nu alligevel er sådan det forholder sig, får du her 4 skridt du kan tage, hvis du drømmer om at opskalere din virksomhed og blive en etableret spiller på dit marked – og ikke en startup.
1. Hav styr på dit marked, dit produkt og dine USP’er
Kort sagt er forskellen på etablerede virksomheder og startups, at de etablerede virksomheder har opnået et godt match med deres marked. Måden hvorpå dette match opnås er når dine produkter lever op til dine ideelle kunders behov og de ikke har gode alternativer til dit produkt.
En del af starupfasen er netop at etablere et perfekt match mellem din ideelle kundepersona og dit produkt – og gennem hele denne fase eksperimenterer du med dette match. Når du har fundet et perfekt match, er det bare at fokusere på at vokse din forretning – opskaléring!
2. Skaf den rette kapital
Den klassiske startupvirksomhed er notorisk kendt for at have en lav kassebeholdning. Samtidig kæmper de også med at finde det ovennævnte fit til deres marked. Det betyder ofte at de ikke har nogen jævn indkomst. Derfor er en af de hårdeste kampe i denne fase at skaffe investeringer og penge udefra, da startupvirksomheder er afhængige af disse penge.
For at kunne satse på at skalere din virksomhed, er det alfa og omega, at du har en fast kundekreds så du ikke er afhængig af udefrakommende kapital. Så find ud af om din virksomhed kan klare sig uden investeringer, før du overhovedet overvejer at satse på at skalere.
3. Få styr på rollerne og det interne hierarki
I starten af rejsen, er startupvirksomheder oftest små organisationer, hvor der ikke er råd til at hyre eksperter udefra. Derfor vil de ansatte her ofte have rigtig mange forskellige kasketter på i firmaet.
Når du rykker ind i vækstfasen, er det andre ting, der gør sig gældende. Her har du råd til at hyre ansatte til at varetage meget mere specifikke roller end i starten. Det er supervigtigt at du som grundlægger af virksomheden også tænker i denne bane. Det bliver hurtigt meget uproduktivt og forvirrende, hvis medlemmerne af din startup skal jonglere med mange forskellige opgaver og roller.
Samtidig vil de nye ansatte også skulle ”styres” mere end de skulle før. Nu er det ikke kun den hårde kerne, der er ansat i firmaet. Der er nødt til at være noget struktur på arbejdet, og det gælder specielt for de nye ansatte. Derfor er det vigtigt, at der er et klart defineret hierarki i virksomheden, så alle ved, hvem de skal henvende sig til, hvis der er spørgsmål eller undren blandt dine medarbejdere. Dermed kan alle effektivt arbejde mod de mål, du har sat for din virksomhed
4. Søg hjælp udefra
Når din virksomhed bevæger sig ind i opskaleringsfasen, får i helt sikkert også brug for nogle nye ansatte med ny viden. Det kan være svært for mange at hyre nye folk, hvis de ikke selv er specialister indenfor det område de skal hyre til.
Derfor kan det være en god idé at betale for konsulenthjælp indtil du en dag føler dig klar til at varetage visse opgaver in-house. Hos Karnov er de f.eks. eksperter skattelovgivning og tilbyder også løsninger for dig, der har en virksomhed, hvor i ikke selv gider stå for budget- og regnskabshåndtering. Så kan du koncentrere dig om de sjove opgaver, som du er ekspert på.
Hvis du tænker i disse baner og overvejer de 4 råd, er du langt bedre stillet til at kunne leve op til de nye krav, der bliver stillet til virksomheder, som vil vækste.