Mange virksomheder stræber efter at bliver så effektive som overhovedet mulige. Det er der mange gode grunde til, hvor en af dem er af økonomisk karakter. Det er klart at desto mere effektiv en virksomhed en er, desto mere kan de spare eller tjene alt afhængigt af, hvilke parametre der skrues på. Her kommer nogle tips til, hvordan man kan optimere sin virksomhed med det primære formål, at den skal blive mere effektiv.
Optimering af arbejdsgange
Et godt sted at starte, hvis virksomheden skal være mere effektiv er, at kigge på de pågældende rutiner og arbejdsgange. Er der steder, hvor medarbejderne bliver bremset i forhold til, at de kan yde deres bedste. Et godt eksempel er i sundhedssektoren, hvor de sygeplejersker eller social og sundhedshjælpere, som kører ud til patienter måske kan tage en endnu hurtigere rute, således at de har mere tid ved den enkelte patient, ligesom de måske vil få muligheden for, at nå flere i løbet af dagen. Et andet eksempel, kan være de programmer eller systemer der anvendes i virksomheden, hvor vidensdeling måske sker over flere former for intranets, men det vil måske være mere effektiv, at gøre det over en platform. Der er mange skruer at dreje på, når det kommer til effektivisering af arbejdsgange og det afhænger i høj grad af den branche virksomheden befinder sig i. Alt andet lige, så er det et godt sted at starte, hvis man som leder gerne vil effektivere organisationen. Er der brug for sparring og rådgivning omkring effektivisering af virksomheden, så kan det være relevant, at alliere sig med en Business Angel, hvilket man kan læse mere om her.
Klar og tydelig kommunikation
Kommunikation bliver af mange negligeret, men faktum er, at kommunikation er en af de mest kraftfulde værktøjer vi mennesker er i besiddelse af. Det kan derfor, hvis det bruges i den rette kontekst være med til, at effektivere virksomheden og motivere medarbejderne til, at yde deres bedste. Når virksomheden kommunikere til sine medarbejdere er der flere forskellige måder, hvorpå det kan faciliteres. Her afhænger kommunikationskanalerne meget af budskabet. Skal der varsles store ændringer i virksomheden, er det ikke hensigtsmæssigt at smide en massemail ud til medarbejderne, da de med stor sandsynlighed vil stå tilbage med en masse bekymringer og ubesvarede spørgsmål. I den kontekst skal der indkaldes til møde, således de får mulighed for at stille spørgsmål vedrørende de kommende ændringer. Kommunikation kan ligeledes bruges til, at motivere medarbejderne. Dette kan blandt andet gøres ved, at spørge dem til råds og inddrage dem i virksomhedens planer. Det er alt andet lige medarbejderne der har kendskab til, hvad der sker på gulvet og deres inputs er værdifuld viden i forhold til, at lave forandringer i virksomheden. Når medarbejderne bliver involveret vil de højere grad blive føle sig som en del af virksomheden og derved arbejde hårdere.
