Nyheder

A.P Møller lancerer digital strategi – stort potentiale for rederierne på nettet

Tidligere på måneden løftede den danske rederigigant A.P. Møller sløret for sin kommende digitale strategi. Hos det digitale bureau Obsidian Digital håber man at flere danske varsomheder vil følge trop.

A.P. Møller lancerer ny digital strategi

Tidligere på måneden løftede en af Danmarks mest prominente virksomheder, A.P. Møller Mærsk, sløret for sin kommende digitale strategi. Som en del af sin digitale strategi har den danske rederigigant valgt at indgå et samarbejde med en af verdens største e-commerce virksomheder i form at kinesiske Alibaba der er specialiseret i online salg for både B2B og B2C virksomheder. Ifølge flere analytikere kommer denne lancering ikke af tilfældige årsager men nærmere bestemt fordi at en anden af verdens største virksomheder Amazon har sagt at de vil forsøge at skære flere mellemled væk herunder rederierne.

Mange danske virksomheder mangler en digital strategi

Hos det digitale bureau Obsidian Digital vækker A.P. Møllers nye digitale satsning stor glæde. Ifølge SEO-konsulent Christian Bertelsen er der fortsat mange danske virksomheder der på trods af masser af økonomiske ressourcer og global tilstedeværelse, ikke har valgt at tage digitaliseringen til sig. Hos Obsidian Digital fremhæver man at den teknologiske udvikling går retning af at flere og flere virksomheder og brancher bliver nødt til at genopfinde sig selv på nettet netop for at klare sig i stadig hårdere konkurrence.

Ifølge Christian Bertelsen skyldes manglen på digitale strategier fra en række danske virksomheders side dog ikke økonomiske begrænsninger men ofte en manglende tiltro til at netop deres branche har en digital fremtid og netop derfor står mange service- og B2B-virksomheder tilbage uden digitale strategier:

Der er desværre stadig mange virksomheder som er i tvivl om hvorvidt deres produkt eller service egner sig til internethandel. Men indtil videre findes der ikke mange eksempler på produkter eller serviceydelser som ikke har overrasket positivt på denne baggrund, udtaler Christian Vestergaard.

Mange brancher finder nyt liv på nettet

Hos Obsidian Digital peger man på at mange brancher i disse år finder nyt liv på nettet. Blandt andet har hobbyindustrien fundet nyt liv hvor både garn og strikkeartikler er blevet særdeles populære varer at handle online. Derudover peger man på at en lang række brancher herunder både markedet for billige lån, bolighandel og ikke mindst online spil i løbet af få år er gået fra at være en analog branche til en fuld ud digital branche. Særligt inden for online spil og sportsgambling er det gået stærkt. For få år siden spillede de fleste danskere hos den lokale købmand men i dag foregår det næsten udelukkende online hvor et værd af spiludbydere såsom casinohygge.dk kæmper hårdt om kundernes gunst. Netop derfor er man ikke i tvivl om at en virksomhed som A.P. Møller også kan få succes på nettet:

Selv en verdenskendt virksomhed kan nå ud til nye kunder online særligt globalt. Derudover giver digitaliseringen oftest øget åbenhed i et marked hvilket kan styrke de stærkeste aktørers indflydelse afslutter Christian Bertelsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *