Guides

BI til små og mellemstore virksomheder

BI-systemer er meget anvendte redskaber hos store virksomheder, hvor der skal indsamles rigtig meget data om både interne og eksterne forhold. Hos små og mellemstore virksomheder er det dog knap så anvendt, men der findes faktisk rigtig mange gode grunde til, at man også her bør tage redskabet mere i brug.

For år tilbage var BI-redskaber primært forbeholdt de store virksomheder, som brugte systemer til at indsamle simple data om kunderne. Det er ikke længere tilfældet, og der er i dag rig mulighed for at bruge BI, selvom man har en lille eller mellemstor virksomhed. BI giver mulighed for at finde mønstre og tendenser, som senere kan give store konkurrencemæssige fordele, så der er god grund til at hoppe med på vognen.

Udviklingen på området er vokset markant, og der findes i dag værktøjer, som de fleste har råd til. Det er afgørende, at man vælger det rigtige værktøj, da man både kan købe alt for avanceret teknologi og noget, som ikke lever op til kravene. Her kommer nogle af de muligheder, du har som lille eller mellemstor virksomhed, og hvad du skal holde øje med, når du vælger dit system.

Læs mere om, hvordan du kan optimere din forretning med BI på Inspari.dk.

Typen af dine data

Data findes i rigtig mange forskellige slags, og de er ofte placeret på vidt forskellige platforme. Det kan være i Excel, hvor du har oplysninger om dit varelager og produkttyper. Det kan også ske, du har en masse kundedata, som er placeret online et sted. Sørg for, at du vælger et BI-system, som kan arbejde med alle dine data. Det gælder både de typer, du bruger nu, men også dem, du vil gøre brug af i fremtiden.

Hvor er data placeret?

Der er ligeledes rigtig stor forskel på, hvor data er placeret. Nogle af dine ting er måske gemt på en fysisk server, som er placeret i virksomheden. Du har måske også nogle data placeret på nogle online, altså ikke fysiske, placeringer. Derudover kan det være, at du sommetider bruger data fra kilder, som er offentligt tilgængelige. Når du vælger din BI-løsning, skal den selvfølgelig kunne rumme alle disse former for placeringer, så den kan oprette forbindelse til det hele.

Er det nemt at bruge?

Det er selvfølgelig også vigtigt, at systemet er til at arbejde i, så du ikke spilder en masse tid på at føle dig dum, når det skulle være så smart. Der er en række BI-løsninger, som er meget komplicerede, og som primært kan bruges af eksperter. Kig derfor efter mere simple systemer, som kan anvendes af flere i din virksomhed. På den måde bliver værdien af systemet langt større.

Er det nemt at dele?

I sidste ende skal dine data selvfølgelig kunne bruges til noget. Kig derfor efter, om BI-systemet hurtigt og nemt kan gøres forståeligt i andre sammenhænge end inde i selve datasystemet. Det er også en god idé at undersøge, om resultaterne kan vises og bruges på mange forskellige enheder, fx smartphones eller andre devices.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *