Uncategorized

Fem tips til, hvordan du kan strømline din virksomhed

Er der en ting, virksomejere elsker, så er det at spare penge. Der findes stort set ikke nogen bedre følelse end at kunne notere sig et fald i virksomhedens udgifter – i sidste ende betyder det jo som bekendt flere penge til ejerne. I dette indlæg kigger vi nærmere på fem konkrete steder, hvor du højst sandsynligt kan spare penge og strømline din virksomhed.

Mange bække små…

Rigtig mange udgifter ”forsvinder” i budgetterne, da de individuelt er så små, at gevinsten ved at spare dem væk ædes op af den timeløn, en medarbejder skal have få at gennemgå dem. Selvom det på den korte bane måske ikke er rentabelt at få opsagt det abonnement hos Microsoft, I egentlig ikke bruger, eller få afmeldt den landsdækkende avis, som hverken dine medarbejder eller kunder læser, vil det på lang sigt højst sandsynligt kunne betale sig.

Eksempler på typiske udgifter, der ”flyver under radaren”, er eksempelvis hosting, mailprogrammer eller andre digitale ydelser, hvor løsningen ofte er for omfattende sammenlignet med jeres egentlig behov. Selvom disse services ikke koster alverden, kan der trods alt være flere hundrede kroner at spare hver eneste måned. Du kan fx finde et ganske billigt webhotel her, som med overvejende sandsynlighed er billigere end din nuværende løsning. Gennemgå med jævne mellemrum de små udgifter – du vil måske blive overrasket over det samlede beløb.

ERP kan spare dig for spildtid

Spildtid og ineffektivitet er lig med penge ud af vinduet. Heldigvis findes der en lang række af løsninger, der kan hjælpe dig med at undgå netop dette. Et ERP-system, som samler en række af virksomhedens funktioner i én database, kan være en ganske fornuftig investering. Systemet kan på egen hånd registrere ændringer i varebeholdningen og bestille nye varer hjem hos leverandøren, hvis beholdningen er for lav.

Opsøg jævnligt alternativer

Følgende råd kan på sin vis også være relevant for dig i privatregi. De fleste er sikkert ganske tilfreds med deres nuværende bank, internetudbyder og rengøringsløsning, men skader det at undersøge alternativerne? Ved at forhøre dig hos konkurrenten vil du løbende have indsigt i, om du betaler for meget, eller om en bedre løsning er mulig andetsteds til samme pris.

Fokusér på kerneproduktet

Nogle virksomheder fokuserer på ét produkt, mens andre har tusindvis. Det ene er som sådan ikke mere rigtigt end det andet, men vil du gerne have sikret en organisation, der altid er ”oppe på dupperne” og foran konkurrenterne, er det nødvendigt altid at holde fokusset på dit kerneprodukt. Et kerneprodukt kan sagtens være flere produkter og snarere en produktkategori. Breder du dig over for mange brancher, risikerer du at blive halvdårlig til dem alle, hvilket er en billet til ineffektivitet og en forringet konkurrenceevne.

Gå din markedsføring efter i sømmene

En af de største poster i mange virksomheders budgetter er markedsføring. Mange anser disse udgifter for et ”nødvendigt onde”, men det er faktisk muligt at spare ganske betydelige beløb på dine annoncekonti. Indledningsvist bør du kortlægge, om enkelte kanaler giver deciderede underskud – i så fald skal disse lukkes eller strategien ændres.

Dernæst er det relevant at kigge på indsatser, der, på trods af et overskud, ikke kan præstere en tilfredsstillende ROI. Sammenlign udgifterne og tallene her med de platforme, der performer godt – måske er det muligt at øge samspillet mellem de forskellige markedsføringskanaler.

Ovenstående råd er naturligvis blot vejledende, og det er ikke sikkert, at lige netop din virksomhed har mulighed for at spare penge på samtlige områder. Det er dog værd at undersøge – penge sparet er som bekendt penge tjent.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *